Nieuw CO2-neutraal label zorgt voor meer transparantie

Geplaatst op
30 november 2023
Auteur
Dyonisa Van de Velde

Dat we ons al jaren inzetten voor een duurzamer leefmilieu, is al lang geen nieuws meer. Zo behaalden we in 2020 het certificaat als eerste CO2-neutrale bedrijf in Sint-Niklaas, wat we sindsdien elk jaar hernieuwden. Wie ons bedrijf soms passeert, weet dat dit ook zichtbaar is door het logo aan onze gevel. Dat certificaat kregen we opnieuw dit jaar, al komt hier wel nog iets extra bij kijken: er werd ook een nieuw logo geplaatst. Dit doen we uiteraard niet omdat we het oude beu waren of omdat we eens zin hadden in een nieuwe kleur. De reden van het nieuwe logo past helemaal in de strategie die we de afgelopen jaren hebben uitgebouwd en verder willen uitdragen: een consistente en transparante aanpak van onze CO2-neutraliteit. Op dit logo is namelijk een QR-code te zien die je kan scannen, waarop we voorbijgangers een inkijk geven in hoe we dit certificaat juist gehaald hebben.

co2

CO2-neutraliteit wil niet zeggen dat we geen CO2 uitstoten. Dat is namelijk (nog) niet realistisch. Wel hebben we er de afgelopen jaren voor gezorgd dat die uitstoot sterk daalde door allerlei reductiemaatregelen te nemen. De CO2-neutraliteit verkrijg je door je uitstoot te compenseren. De afgelopen jaren kochten we elektrische cookstoves aan voor mensen die nog op klassieke houten stoven kookten in Ghana, waardoor zij op een veiligere én milieuvriendelijkere manier kunnen koken. Dit jaar doneren we aan hetzelfde goede doel, maar helpen we hierdoor mensen in India. Doordat zij hierdoor minder CO2uitstoten, wordt onze uitstoot gecompenseerd. 
 

mvo

“Hoewel we nog steeds CO2-neutraal zijn, kunnen we wel zeggen dat we het afgelopen jaar jammer genoeg een stijging zagen in onze uitstoot, al is dat op sommige vlakken ook wel een goed teken”, vertelt Flore. “Dit is namelijk het resultaat van meer medewerkers, meer lades en ook de toevoeging van onze site in Zaltbommel in Nederland. We bekijken ons bedrijf als één geheel, waardoor we ook in deze metingen onze vestiging in Nederland willen meenemen.” In de vorige jaren leverden we onze data aan aan CO2-logic, die dan de berekening voor ons maakte. We vertrouwden hier zeker op, maar zagen ook de meerwaarde om de kennis in-house te hebben. Sinds dit jaar doen we zelf de berekening, en dit in samenwerking met CO2-logic. Op die manier hebben we ook meer inzicht in waar er nog pijnpunten zijn en hoe we deze kunnen aanpakken. "Dit jaar kozen we in onze berekening voor scope 2, die goed was voor een bekroning tot Silver company. De volgende stap is scope 3, waarin ook de emissies van zowel leveranciers als klanten verwerkt worden", sluit Flore af.  

Meer te weten komen over onze duurzaamheidsstrategie? Dat kan hier!