Onze webshop in beweging: maatwerk, net zoals onze producten

Geplaatst op
26 januari 2023
Auteur
Stijn Vandevoordt
Categorie
Interviews

Als Factory of the Future zijn we bij Van Hoecke altijd in beweging. Experience architect Dries Tindemans vertelt je meer over onze continu evoluerende webshop. Een gesprek over non-stop innoveren, hoe een klein biepke een groot verschil kan maken en vooral: durven doen. “Ik heb hier nog nooit gedacht: Oei, nu durf ik niet meer. Integendeel.”

 

“Ik wou iets gedaan krijgen. Ik wou doen.” Met die ambitie stapte Dries Tindemans in 2016 bij ons binnen als Digital Project Lead. Het eerste grote project dat zijn richting uitkwam, was onze webshop. Op naar 100% digitale orderingave, zo luidde de opdracht.

“Eerlijk: ik had een beetje ervaring met webshops, maar niet als projectleider”, begint Dries. “Laten we zeggen dat ik de frisse blik van buitenaf was. De zeer frisse blik (lacht)."

DTI

Tot op de millimeter

“We willen de klant in elke stap van het proces maximaal ontzorgen. Dat maakt dat wat zich achter de schermen van de webshop afspeelt best complex is.”

“’t Is geen kwestie van een aantal standaardproducten, winkelmandje vullen en klaar. Onze klanten bouwen met onze scharnier-, klapdeur- en ladesystemen keukens op maat voor hún klanten. Maatwerk dat tot op de millimeter juist moet zijn. We bieden hun niet alleen de juiste beslagproducten aan, maar produceren onder meer ook lades op maat voor hun projecten.”

“Om al dat maatwerk te produceren, hebben we best wel wat informatie nodig van onze klanten. Aan de andere kant willen we de complexiteit op onze webshop wegnemen om hen zo maximaal te ontzorgen. Hoe meer tijd we onze klanten laten besparen, hoe meer tijd ze kunnen besteden aan wat er voor hen echt toedoet: kwaliteitsvolle projecten uitwerken op maat van hun klanten.”

Het kindje

“Ik heb me in het begin serieus moeten inwerken. Ik heb veel te danken aan Paul, onze IT-director. De webshop was toen echt zijn kindje – hij kende het systeem door en door. Ik had dus vaak gesprekken met hem om zoveel mogelijk te weten te komen. Dat betekende voor mij veel vroege ochtenden en late avonden, want zijn planning was uiteraard altijd goed gevuld.”

“Als ik er nu op terugkijk, ben ik daar echt dankbaar voor: straf hoe hij toch zoveel tijd vrijmaakte om mij als jonge collega wegwijs te maken in onze systemen. Da’s niet vanzelfsprekend voor iemand in die positie.”

 

“Dries, ’t is aan u”

“Ik heb van in het begin veel verantwoordelijkheid gekregen. ’t Is aan u. Voor mij was dat geweldig. Ik kwam uit een job bij een grote multinational. Lange beslissingslijnen, heel top down. Ik ben net naar Van Hoecke gekomen omdat ik iets gedaan wou krijgen. Vroeger kon ik nooit vooruit met een project. Hier wel. Daar was de klant veraf, hier draait alles net rond die klant.”

“Ik heb direct mijn plan moeten leren trekken, maar tegelijk stond ik er nooit alleen voor. Ik heb altijd kunnen rekenen op collega’s van andere afdelingen. Wat ons verbindt, is de goesting om met elkaar mee te denken. Als ik met een vraag zit, weet ik dat mijn collega’s klaarstaan. Die onderlinge collegialiteit is echt één van onze sterktes.”

DTI

De eerste mijlpaal

“Ik vind het nog steeds geweldig om met onze klanten te praten over onze webshop. Om te ontdekken hoe zij ermee aan de slag gaan. Om onze assumpties af te checken en door te vragen zodat we hen nog beter kunnen ondersteunen in hun dagelijkse processen”, vertelt Dries. “Daarna is het een kwestie van prioriteiten stellen en de juiste collega’s en technische expertise aan te haken.”

“Na anderhalf jaar ging onze vernieuwde webshop live. Voor mij een eerste grote mijlpaal. We zagen het aantal digitale bestellingen fors toenemen en kregen veel positieve feedback. Genieten! Vooral omdat het succes ook een samenwerking was. Niet enkel tussen verschillende teams en collega’s bij Van Hoecke, maar ook vooral tussen ons en onze klanten”, vertelt Dries. En zo volgden er nog nieuwe mijlpalen. Kleine en grote successen.

700.000 lades per jaar, 700.000 QR-codes

“Ook een project met heel wat impact: onze ladetag. Elke lade krijgt hier een sticker met daarop een unieke QR-code. Die fysieke toevoeging heeft onze digitale mogelijkheden exponentieel doen toenemen.”

“Stel: een lade raakt beschadigd bij het transport of tijdens het plaatsen. Vroeger moest onze klant dan op zoek gaan naar alle details van die lade om vervolgens weer het hele proces op onze webshop te doorlopen. Dat kon beter.”

 

Scannen = automatisch configureren

“Voor we de lade persen en verpakken, bestickeren we het product met die unieke code. Vervolgens koppelen we er alle parameters aan van dat specifieke maatwerkproduct.”

“Wil de klant nu een lade herbestellen? Dan scant hij gewoon de QR-code met onze VH-app. Aan de hand van de code kunnen wij die unieke lade automatisch opnieuw configureren en toevoegen aan hun winkelmandje. De klant hoeft enkel en alleen te bevestigen, en wij schieten in actie.”

Het biepke

“Dat was een voorbeeld van een groter traject binnen Van Hoecke. Maar ik kan even hard genieten van kleine optimalisaties.”

“Zo kan een biepke al een groot verschil maken. Toen we meeliepen in het magazijn van een van onze testklanten, merkten we dat dat de magazijnier elke keer nadat hij een product had gescand, zijn gsm checkte. Anders weet ik niet of het scannen gelukt is, zei hij. Dus hebben we er die week met het team nog voor gezorgd dat de scanner een biepke liet horen. Zo iets klein, maar zo’n andere gebruikerservaring voor onze klant. Ik haal veel voldoening uit die co-creatie.”

dti

Durven en doen

“Ik heb hier nooit het gevoel gehad dat ik bepaalde beslissingen niet mag maken”, besluit Dries. “Ook niet in mijn beginjaren. Tuurlijk heb ik fouten gemaakt. Maar ik heb na zo’n moment nooit gedacht: Oei, nu durf ik niet meer. Integendeel. Ik voel hier veel vertrouwen. Dat typeert ons ook. Liever iets nieuw proberen, mogelijks falen en bijleren, dan niks doen.”

“Onze webshop zal nooit echt af zijn. Er kan altijd iets nieuw ontwikkeld of gefinetuned worden. Sinds kort ontfermt een nieuwe collega zich over onze webplatformen. Waar ik vooral naar uitkijk? Naar de nieuwe inzichten en ideeën die zij gaat brengen. Zodat we onze platformen weer naar het volgende niveau kunnen tillen.”

Zin om dingen in beweging te zetten?

Goesting om net als Dries onze digitale projecten in beweging te zetten? Check onze vacatures.